Czy zastanawiałeś się kiedyś, co sprawia, że marka osobista jest wiarygodna? Z raportu „Personal Branding w Polsce” przeprowadzonego przez firmę Premium Consulting wynika, że analizując, czy ktoś jest specjalistą lub ekspertem w swojej branży, bierzemy pod uwagę głównie następujące 3 czynniki:
- wiedza, którą dana osoba dzieli się za darmo w internecie (66,8%),
- opinie innych osób, klientów (59,1%),
- oraz portfolio projektów (50,7%).
Wszystkie z tych elementów budujących zaufanie do naszego personal brandingu możemy zawrzeć na swoim blogu w postaci: artykułów, zakładki z rekomendacjami, jak również zakładki z case studies z dotychczasowych współprac.
I o ile pożądanym jest, by tworzyć swoje własne miejsce w sieci, o tyle nie można zapominać o tym, że zwłaszcza na początku swojej zawodowej drogi należy zebrać audiencję, czyli społeczność, którą dopiero w dalszych krokach będziemy kierować również do strony www. A nie ma lepszego miejsca na budowę społeczności wokół własnej marki niż media społecznościowe. 😉
Profil LinkedIn – spis omawianych zagadnień
Myślisz personal branding, mówisz LinkedIn
Rynek social mediów jest duży i choć nie powiększa się dynamicznie o nowych graczy, wciąż mamy co najmniej kilka opcji, gdzie warto budować swoją markę osobistą. Dokonując najlepszego wyboru dla siebie, warto zadać sobie następujące pytania:
- Czy w tym kanale jest obecna moja grupa docelowa?
- Jaki format dzielenia się treścią dominuje w tym medium i czy jest kompatybilny z moimi umiejętnościami?
- Czy mam czas, by prowadzić w nim regularne działania contentowe?
Jeśli na wszystkie z tych pytań odpowiedzi będą twierdzące, można przystąpić do działania.
Nie da się jednak ukryć, że spośród wszystkich portali społecznościowych, jeden wyróżnia się jako ten, na którym bezwzględnie warto być jeśli chcemy zbudować profesjonalną markę osobistą, społeczność wokół niej, a w konsekwencji również i bazę klientów oraz marek, z którymi istnieje potencjał do nawiązania współpracy. Tym portalem jest LinkedIn. Największe medium biznesowe zarówno w Polsce, jak i na świecie.
LinkedIn nie jest wirtualnym CV
Aby jednak Twoja marka mogła zaistnieć na LinkedInie i już wkrótce odcinać od swojej wirtualnej prezencji przysłowiowe kupony w postaci zdobywania nowych kontaktów i kontraktów, należy zmienić postrzeganie tego kanału komunikacji i nie odbierać go tylko, jako miejsca, w którym zamieszcza się wirtualny odpowiednik swojego CV.
Dużo korzystniej jest myśleć o swoim profilu zgodnie z intencją samego portalu, czyli traktować go jak swoją stronę www zamieszczoną wewnątrz LinkedIna i spozycjonować ją tak, by przedstawiciele Twojej grupy docelowej mogli bez problemu Cię odnaleźć.
Jak to zrobić? Wystarczy, że uzupełniając swój profil zastosujesz się do tych 10 wskazówek!
Profesjonalny profil na LinkedIn krok po kroku.
Krok 1. Zadbaj o pierwsze wrażenie
Nie jest żadną tajemnicą, że media społecznościowe konsumujemy oczami. Dlatego też w pierwszej kolejności zaopiekuj się elementami wizualnymi na swoim profilu, tj. zdjęciem profilowym oraz zdjęciem w tle.
To pierwsze powinno przedstawiać Twoją twarz, maksymalnie wykadrowaną do linii ramion na neutralnym tle, które nie odwróci od Ciebie uwagi. Zdjęcie w tle potraktuj z kolei, jak banner reklamowy na stronie www i zmieniaj je zgodnie ze swoim komunikacyjnym priorytetem, np. informując z jego poziomu o nowym artykule na Twoim blogu, czy o inicjatywach, w których bierzesz udział (np. konferencjach). Gdy jednak w Twoim zawodowym życiu nie będzie działo się chwilowo nic wartego podkreślenia, zawrzyj na swoim zdjęciu w tle informacje o tym, czym się konkretnie zajmujesz oraz jak można się z Tobą skontaktować. Dzięki temu już na pierwszy rzut oka użytkownicy LinkedIna połączą Twoją twarz i nazwisko z Twoją profesją.
Krok 2. Link do profilu LinkedIn – detale mają znaczenie
Sprawdzałeś kiedyś, jak wygląda link do Twojego profilu? Zrób to najlepiej w tym momencie i przekonaj się, czy oprócz imienia i nazwiska nie zawiera jakichś przypadkowych licz lub liter, które sprawiają, że wygląda mało wiarygodnie i nieco niechlujnie. Jeśli tak, zmień go! Modyfikacji swojego adresu URL możesz dokonać w widoku swojego profilu, po prawej stronie w zakładce „Edytuj publiczny profil i adres URL”.
Uwaga! Jeśli Twoje imię i nazwisko są popularne i ktoś już zarezerwował taki link dla siebie, pokombinuj trochę. Zamień kolejność, np. prezentując w nim najpierw swoje nazwisko, a potem imię, dodaj myślnik lub jakieś dodatkowe słowo, które sprawi, że Twój link będzie spersonalizowany i charakterystyczny tylko i wyłącznie dla Ciebie. Pamiętaj, że w biznesie i w procesie budowania marki osobistej, takie detale mają znaczenie.
Krok 3. Informacje kontaktowe
Na Twoim linkedinowym profilu nie bez powodu widnieje też sekcja „Informacje kontaktowe”. W dodatku podkreśla się ona na niebiesko, sugerując, że można w nią kliknąć. Skoro tak jest, warto uzupełnić ją o linki do Twoich miejsc w sieci (maksymalnie 5) oraz opcjonalnie o adres (jeśli jesteś przy okazji firmą), numer telefonu oraz adres e-mail. Dzięki temu, jeżeli kogoś naprawdę zainteresuje Twój profil, zyskasz szansę na skrócenie jego procesu decyzyjnego i nawiązanie z Tobą relacji już bardziej bezpośrednio – poprzez kontakt mailowy lub telefoniczny.
Krok 4. Nagłówek – pokaż, czym się zajmujesz
Wiesz już, że profil na LinkedInie jest bardziej Twoją stroną www niż wirtualnym CV, a skoro tak, to wypadałoby ją spozycjonować wewnątrz serwisu, by inni użytkownicy mogli bez problemu do Ciebie dotrzeć.
Z perspektywy tego kanału komunikacji, pozycjonowanie opiera się głównie na naszpikowaniu Twojego profilu w słowa kluczowe, po których chcesz być odnajdywany. Pierwszym miejscem z czterech, które należy wyposażyć we frazy związane z tym, czym się zajmujesz, jest Nagłówek zawodowy, znajdujący się tuż pod Twoim imieniem i nazwiskiem.
Chcąc poprawnie go uzupełnić musisz wiedzieć, że masz tutaj do dyspozycji aż 220 znaków, a sam nagłówek będzie towarzyszyć każdej Twojej aktywności na LinkedInie, tj. pojawi się przy Twoich postach, zaproszeniach do sieci, lajkach oraz komentarzach.
Najlepiej byłoby więc zawrzeć w nim ubrane w hasła informacje o tym, jakie piastujesz stanowisko, jakie są Twoje zawodowe specjalizacje oraz obszary działania. Swoje frazy kluczowe możesz rozdzielać pionowymi lub ukośnymi kreskami oraz ikonkami emoji, które pasują do Twojej estetytki. Uszereguj je według priorytetów.
Krok 5. Biogram LinkedIn – daj się lepiej poznać
Kolejną sekcją na Twoim profilu, która wpływa na jego pozycjonowanie, jest O mnie, czyli odpowiednik biogramu, zamieszczany wewnątrz LinkedIna. Tutaj do dyspozycji masz aż 2600 znaków, a jeśli cierpisz na brak pomysłu, o jakie informacje wzbogacić tę przestrzeń, możesz posłużyć się tymi pytaniami pomocniczymi:
- Kim jestem teraz pod względem zawodowym?
- Jak wyglądała moja dotychczasowa ścieżka kariery?
- Z czego jestem najbardziej dumny?
- Jak można się ze mną skontaktować?
W efekcie wystarczy, że akapit po akapicie odpowiesz na te pytania i Twoja sekcja O mnie będzie już gotowa!
Krok 6. Polecane – pokaż coś ciekawego
LinkedIn umożliwia wzbogacenie Twojego profilu również o sekcję Polecane, która może być uzupełniona o: linki (np. do Twojego bloga), obrazy, video, a nawet dokumenty w formacie PDF lub Power Point. To świetna przestrzeń, którą możesz wykorzystać do tego, by przekierować ruch z LinkedIna do Twoich miejsc w sieci, np. do najnowszego artykułu, odcinka podcastu czy filmiku na YouTube.
Zamieść w niej minimum 3 polecenia, a maksymalnie staraj się nie przekroczyć 6-7. Stare polecenia po prostu usuwaj i zastępuj je nowymi, zgodnymi z Twoim aktualnym celem komunikacyjnym. A potem… sprawdź, np. w Google Analytics, że zamieszczanie linków do Twojego bloga w tym miejscu po prostu działa i generuje dodatkowy ruch!
Krok 7. Sekcja doświadczenie – zaprezentuj swoją ścieżkę kariery
Jeżeli któryś z elementów Twojego profilu na LinkedInie ma faktycznie przypominać CV, to jest to z pewnością sekcja Doświadczenie. W tym miejscu, jak sama nazwa wskazuje, należy zaprezentować swoją dotychczasową ścieżkę kariery, tj. firmy, w których się pracowało i stanowiska, które się piastowało na przestrzeni ostatnich lat.
Warto jednak wiedzieć o tym, że ta sekcja również ma wpływ na pozycjonowanie Twojego profilu, więc korzystnie byłoby wzbogacić opis każdego z Twoich stanowisk o checklistę obowiązków zawodowych, dzięki czemu Twój profil zostanie wyposażony w dodatkowe słowa-klucze.
Krok 8. Umiejętności – pokaż, w czym jesteś najlepszy!
Ostatnią sekcją, która służy do pozycjonowania profilu, ale przy okazji wzmacnia również Twój personal branding, jest sekcja Umiejętności.
Twoim zadaniem jest dodanie ich minimum 5, a maksymalnie 50, by nie tylko naszpikować swoje miejsce na LinkedInie o kolejne kluczowe frazy, ale również by umożliwić innym użytkownikom ich potwierdzenie.
Im więcej osób wskaże za pomocą jednego kliknięcia, że posiadasz dane umiejętności, tym większa szansa na to, że w Twoja marka osobista będzie odbierana jako bardziej wiarygodna, a Ty zyskasz szansę na przekucie kontaktów z LinkedIna w realne współprace. Ma to sens, prawda? 😉
Krok 9. Polecenia i rekomendacje – udowodnij swój profesjonalizm!
Zwieńczeniem Twojego profilu powinna być sekcja Polecenia, gdzie docelowo znajdą się rekomendacje od innych użytkowników, którzy mieli przyjemność z Tobą współpracować.
Niestety rzadko kiedy odbiorcy piszą je sami z siebie, nawet gdy byli bardzo zadowoleni z Waszych wspólnych działań, więc w celu pozyskania rekomendacji, należy posłużyć się mechanizmem wbudowanym w LinkedIna. Tj. wejść na profil danego użytkownika, kliknąć w Więcej, a następnie wypełnić krótki formularz z prośbą o napisanie paru słów na temat Waszej współpracy, która toczy się dziś lub miała miejsce w przeszłości.
Pamiętaj o tym, że tych poleceń na profilu wcale nie musi być dużo. Najbardziej istotne jest to, by były one jednak aktualne. W praktyce postaraj się więc zdobywać minimum jedną rekomendację na LinkedInie na rok i to już w zupełności wystarczy.
Krok 10. Profil na LinkedIn -publikuj!
No i w końcu na drodze do zbudowania profesjonalnej marki osobistej na LinkedInie nie zapomnij o tym, by publikować treści wewnątrz serwisu i być po prostu „social”, czyli wchodzić w interakcje z innymi użytkownikami. Dzięki temu nie tylko zyskasz dodatkową przestrzeń do dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniami, ale również wzbudzisz zainteresowanie, a następnie zaufanie w oczach potencjalnych odbiorców, którzy będą o Tobie pamiętać, gdy w ich głowach pojawi się pomysł na fajny projekt lub współpracę!
Marka osobista na LinkedInie ma sens
Pamiętasz, czego dowiedziałeś się z początku tego rozdziału? Na silną i wiarygodną markę osobistą wpływ ma: dzielenie się wiedzą w internecie, opinie innych osób na Twój temat oraz portfolio zrealizowanych projektów. Tak się dobrze składa, że wszystkie te elementy możesz efektywnie zaprezentować nie tylko na swojej stronie internetowej, ale również… na swoim profilu na LinkedInie! Nie odwlekaj tego procesu na później. Usiądź z tą książką przy komputerze, przejdź przez 10 wskazanych wcześniej kroków i przekonaj się, że Twoja marka osobista w największym medium biznesowym na świecie naprawdę ma sens!
Dagmara Pakulska
Autorką dzisiejszego wpisu gościnnego jest Dagmara Pakulska – ekspertka social media, która na co dzień zajmuje się budowaniem strategii dla lokalnych i globalnych marek, komunikacją w świecie online, jak również prowadzeniem szkoleń. Na co dzień jest (słusznie!) nazywana królową polskiego Twittera i carycą LinkedIna.
Możesz znać Dagmarę również jako autorkę Niby-Prasówki na Facebooku i wykładowczynię studiów podyplomowych na AGH, UMK czy WSB, gdzie stworzyła własny kierunek Marketing B2B & B2C (na którym mam również ogromną przyjemność wykładać).
Poznaj Dagmarę lepiej na https://dagmarapakulska.pl/ i w jej social media:
Wypowiedź Dagmary o personal brandingu na LinkedIn znajdziesz również w mojej książce SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych.