Data pierwszej publikacji poradnika SEO: 16.07.2023
Data aktualizacji poradnika SEO: 16.09.2024
Co to jest pozycjonowanie?
Pozycjonowanie, zwane też SEO (Search Engine Optimization), to szereg działań mających na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Aktywności te mają prowadzić do tego, by Twoja strona pojawiała się jak najwyżej na liście wyników, kiedy ktoś wpisze słowa związane z Twoją działalnością czy tematyką strony.
Pozycjonowanie w Google
Gdy mówimy o SEO w Polsce, na myśli zazwyczaj mamy wyszukiwarkę Google, która posiada ponad 95% udziału w rynku1 i jest niekwestionowanym liderem od początku mojej kariery w branży, czyli ponad 14 lat.
Oczywiście w zależności od kraju i specyfiki języka oraz społeczności, te proporcje będą się zmieniać – w Chinach dominującą wyszukiwarką jest Baidu, w Rosji Yandex, a w Czechach ponad 10% udziału w rynku ma Seznam.
Choć w dobie dynamicznego rozwoju AI oczy specjalistów SEO zwracają się także ku Bingowi, to tu i teraz pozycja Google na rynku polskim wydaje się niezagrożona i mówiąc o wynikach oraz rankingu wyszukiwania zawsze będziemy omawiać te występujące w Google. Niemniej jednak wiele z tych zasad można z powodzeniem przełożyć na inne wyszukiwarki.
Przejdźmy zatem do wyjaśnienia, jak powstają wyniki widoczne po wpisaniu zapytania do Google.
Czynniki rankingowe w SEO – jak powstają wyniki wyszukiwania?
W uproszczeniu możemy powiedzieć, że pozycjonowanie strony w Google jest jak gra, w której starasz się spełnić wszystkie wymagania i zasady, które Google uważa za najważniejsze. Te zasady nazywamy czynnikami rankingowymi, są to między innymi:
- czynniki ściśle związane z Twoją stroną: jej budową, czytelnością dla robotów wyszukiwarki oraz zawartością, tak zwane „on-site”;
- czynniki wynikające z otoczenia Twojej strony, jak prowadzące do niej i wychodzące z niej linki, ale również wiek i historia domeny, czyli tak zwane „off-site”;
- dopasowanie zawartości podstron Twojej witryny do intencji użytkownika (ang. search intent), stojącej za wpisanym słowem kluczowym.
Te czynniki wpływają na to, jak wyglądają wyniki wyszukiwania, które widzisz wpisując zapytanie do wyszukiwarki.
Pozycjonowanie (SEO), a wyniki wyszukiwania
Organiczne (bezpłatne) wyniki wyszukiwania są najczęściej efektem działań SEO (pozycjonowania) i powstają na podstawie rankingu wyszukiwania.
Ranking ten jest wypadkową analizy — realizowanej przez roboty wyszukiwarki — stron pojawiających się w wynikach i zestawienia ich z ponad 200 czynnikami rankingowymi2 oraz intencją użytkownika wpisującego dane zapytanie.
Wynikami wyszukiwania nazywamy listę stron i elementów, które wyświetlają się jako rezultat wpisania przez użytkownika danego zapytania do wyszukiwarki.
WYNIKI WYSZUKIWANIA
Wyniki wyszukiwania dzielimy na płatne, czyli te będące skutkiem działań reklamowych w Google Ads oraz bezpłatne (nazywane również organicznymi) — będące efektem rywalizacji stron w wyszukiwarce.
Wyniki wyszukiwania zmieniają się w każdej chwili. Przyczyną zmian mogą być: wykrycie i zeskanowanie, a następnie zindeksowanie przez roboty wyszukiwarki nowych stron internetowych, zmiany na stronach dotychczas obecnych w wynikach, a także częste aktualizacje algorytmu wyszukiwarki, mające na celu stałą poprawę jakości wyników wyszukiwania.
Na czym polega pozycjonowanie?
Aby wytłumaczyć proces pozycjonowania, posłużmy się prostą analogią. Pozycjonowanie stron internetowych jest jak projektowanie i postawienie billboardu dla Twojej firmy. Chcesz, aby był widoczny dla jak największej ilości osób (w tym przypadku użytkowników Google), przyciągnął uwagę odbiorców, ale też aby przekazywał jasne, zachęcające do zakupu informacje o Twojej ofercie. Analizujesz działania konkurencji, pracujesz nad projektem graficznym, komunikacją, wybierasz dogodną lokalizację i szukasz sposobu na jak najwyższy zwrot z inwestycji. Podobnie jest ze stroną internetową – robisz wszystko, aby była jak najbardziej „atrakcyjna” dla Google i użytkowników.
Pozycjonowanie (SEO) to ciągła praca nad dostosowaniem strategii do zmiennego środowiska – nie tylko do zmian w wynikach wyszukiwania, ale i popularności, trendów i intencji w wyszukaniach użytkowników, działań Twojej konkurencji, a także możliwości Twojej strony i Twojego biznesu.
Pozycjonowanie strony internetowej to długotrwały proces, który wymaga stałego monitorowania i dostosowywania do zmieniających się zasad Google. Ale jeśli jest dobrze wykonane, skutkuje zwiększonym ruchem na stronie, większą rozpoznawalnością marki i co najważniejsze: wyższą sprzedażą.
Elementy strategii SEO (pozycjonowania) można zobrazować, jak na grafice niżej:
Interesuje Cię oferta SEO?
Czym się różni SEO od pozycjonowania?
W teorii pozycjonowanie to cały proces związany z optymalizacją strony i linkowanie, a SEO (ang. Search Engine Optimization) dotyczy optymalizacji samej strony. W praktyce jednak oba te terminy używane są w Polsce zamiennie, co oznacza, że SEO to pozycjonowanie strony internetowej.
Pozycjonowanie stron internetowych w Google – sprawdź tę książkę!
Jestem autorką książki SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych, która przeprowadzi Cię przez proces pozycjonowania Twojej strony i/lub bloga. Jeśli interesuje Cię pozycjonowanie WordPress – ta książka jest dla Ciebie!
Jak wygląda pozycjonowanie? Proces SEO w 5 krokach
Wiesz już, że na pozycjonowanie strony internetowej składa się szereg działań. W uproszczeniu profesjonalne pozycjonowanie stron możemy przedstawić jako proces złożony z pięciu kroków:
1. Analiza słów kluczowych
Proces pozycjonowania zaczyna się od zrozumienia, jakie słowa kluczowe są najważniejsze dla Twojej strony i każdej z jej poszczególnych podstron. Słowa kluczowe to frazy, które użytkownicy wpisują do wyszukiwarki, gdy szukają produktów, usług lub informacji, które oferujesz.
Przeprowadzanie regularnej analizy tych słów kluczowych i trendów w wyszukiwarce pozwoli Ci zrozumieć, jakich słów najczęściej używają Twoi potencjalni klienci i jaka intencja stoi za tymi wyszukaniami.
Do analizy słów kluczowych wykorzystuje się szereg, najczęściej płatnych narzędzi. Prowadząc działania SEO, korzystam między innymi z Google Keyword Plannera, Senuto, Ahrefs, AnswerThePublic.com czy AlsoAsked.com.
Ważnym elementem analizy słów kluczowych jest również analiza konkurencji w wynikach wyszukiwania (ręczna lub narzędziowa za pomocą na przykład Surfera), a także analiza wyników wyszukiwania pod kątem przypisanej słowy kluczowemu intencji – ta będzie różna dla fraz produktowych (typu „iphone 14 pro”) czy opiniotwórczych / recenzenckich (typu „iphone 14 pro recenzja”).
2. Tworzenie treści
Kiedy już zrozumiesz, jakie słowa kluczowe są dla Ciebie najważniejsze, następnym krokiem będzie stworzenie treści, które te słowa zawierają. Treść ta powinna być wartościowa dla użytkowników, ale także zawierać te słowa kluczowe umieszczone w taki sposób, aby Google rozpoznało, że Twoja strona odpowiada na intencje użytkowników.
W procesie tworzenia treści ważne jest strategiczne podejście i zaplanowanie architektury strony oraz dystrybucji słów kluczowych na poszczególnych podstronach w taki sposób, by było to intuicyjne dla wyszukiwarki i użytkowników.
Ważne jest również unikanie popularnych błędów SEO, jak duplikacja treści (powtarzanie treści na wielu podstronach), thin content (tworzenie podstron o blisko zerowej unikalnej zawartości) czy kanibalizacja słów kluczowych (optymalizacja większej liczby podstron pod dane słowo kluczowe, co prowadzi do ich rywalizacji w wynikach wyszukiwania).
Punktem wyjścia powinno być szczegółowe planowanie oraz bieżąca weryfikacja i aktualizacja strategii. Dobrą praktyką jest porządkowanie danych o optymalizacji i doborze słów kluczowych w arkuszu, jak na grafice niżej.
3. Optymalizacja strony pod kątem SEO
Jak już zauważasz, tworzenie treści to tylko jeden element procesu pozycjonowania. Musisz także zoptymalizować swoją stronę i każdą jej z podstron pod kątem SEO.
Oznacza to, że strona powinna być łatwa do zrozumienia i przeglądania zarówno dla użytkowników, jak i dla Google.
Wpływają na to nie tylko treści, ale także techniczne aspekty optymalizacji strony pod kątem SEO (metatagi, nagłówki, zawartość słów kluczowych), dostępność strony na różnych urządzeniach (takich jak smartfony i tablety), intuicyjna, dopasowana do słów kluczowych struktura strony, wydajność i szybkość ładowania się strony czy łatwość indeksowania przez Google.
Do tego dochodzi zagadnienie danych strukturalnych, pracy z CTR (współczynnikiem klikalności) i wiele, wiele innych.
Punktem wyjścia optymalizacji technicznej jest analiza crawlerem, czyli narzędziem, które przejdzie po Twojej stronie podobnie jak bot Google i zbierze potrzebne dane. Osobiście korzystam najczęściej z Sitebulba i Screaming Froga.
Ważne jest zrozumienie, że proces optymalizacji nigdy się nie kończy. Strategia SEO nastawiona na ciągłe wzrosty bazuje na stałej analityce i znajdowaniu kolejnych elementów, które mogą wspomóc Twoją stronę w walce o wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Jak już się domyślasz zatem – proces SEO nie obędzie się bez Twojego zaangażowania. Przy sprawnej współpracy może ono być jednak minimalizowane – dzięki bieżącym wdrożeniom po stronie specjalisty. Dlatego dostęp do bloga czy sklepu internetowego to dla mnie najczęściej „must have”.
Chcesz porozmawiać o współpracy SEO?
4. Linkbuilding. Pozyskiwanie linków do Twojej strony.
Ostatnim krokiem jest linkbuilding, czyli tworzenie linków do Twojej strony z innych stron internetowych. Google traktuje te linki jak „głosy” za stroną i na ich podstawie ocenia jej popularność.
Im więcej „głosów” od renomowanych, zaufanych stron, tym wyższa jest szansa, że Twoja strona pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania.
Tworzenie linków to proces, który obejmuje między innymi takie działania takie jak:
- tworzenie wartościowej treści, do której inne strony chcą linkować (na przykład raportów czy infografik)
- nawiązywanie relacji z innymi stronami, które mogą być zainteresowane linkowaniem do Ciebie (wywiady, wpisy gościnne)
- zakup artykułów i publikacji sponsorowanych,
- i wiele innych.
Do bieżącego monitorowania tych „głosów”, czyli analizy profilu linków Twojej strony wykorzystuje się szereg narzędzi, takich jak na przykład Ahrefs.
5. Ciągłe działanie i powtarzanie procesu
Wszystko to razem tworzy proces umożliwiający pozycjonowanie stron w Google. Ważne jest jednak pamiętanie, że SEO to nie jest jednorazowe zadanie, ale długotrwała strategia. Zmiany, które wprowadzasz dzisiaj, mogą nie przynieść natychmiastowych wyników. Aby uzyskać jak najszybszy zwrot z inwestycji w SEO, kluczowe w mojej ocenie jest strategiczne nastawienie na efekt i taki dobór działań, by korzyści były mierzalne zarówno w krótszej, jak i dłuższej perspektywie.
Ile kosztuje pozycjonowanie strony Google?
Widzisz już, jak skomplikowanym procesem jest pozycjonowanie stron internetowych. Odpowiedź na pytanie, ile kosztuje SEO nie jest zatem prosta. Zupełnie innych nakładów finansowych będzie wymagał blog, strona usługowa czy sklep internetowy.
Na cenę i wyniki SEO wpływają:
- obecna kondycja strony (to, czy dotychczas były prowadzone działania SEO i jeśli tak to na ile były skuteczne),
- możliwe tempo prac (inaczej będzie wyglądała strategia przy wsparciu Twojego zespołu marketingowego, a inaczej gdy jesteś jednoosobową działalnością),
- nakład na działania w porównaniu do Twojej konkurencji,
- cele strategiczne.
Dlatego nie wierz w gotowe cenniki SEO. Dobrym punktem wyjścia może być natomiast rozliczenie w wymiarze konsultingowym (za roboczogodzinę) lub indywidualna wycena.
Ważnym elementem wyceny SEO jest skrupulatne określenie zakresu usługi (liczba godzin konsultingu, treści, budżet poświęcany na linki), dzięki czemu staje się ona łatwa w weryfikacji i przejrzysta w wycenie.
Interesuje Cię konsulting SEO?
Jak weryfikować wyniki SEO? Co daje pozycjonowanie?
Gdy już rozpoczniesz działania SEO, efekty pozycjonowania pomogą Ci zweryfikować:
1. Zmiany w ruchu organicznym w Google Search Console.
Oczekiwanym efektem będzie tu wzrost liczby wyświetleń i kliknięć, zwłaszcza w porównaniu rok do roku (co może być kluczowe w przypadku stron mocno zależnych od trendów). Warto monitorować również średnią pozycję oraz CTR (współczynnik klikalności: kliknięcia/wyświetlenia*100%).
W zależności od typu Twojej strony, warto analizować również:
- liczbę wyświetleń i kliknięć z wyszukiwarki grafiki
- ruch pochodzący z Discover
- odwiedziny z Wiadomości Google
O Discover możesz przeczytać w poniższym poradniku:
Nienajlepszym pomysłem jest weryfikowanie działań SEO wyłącznie za pomocą pozycji pojedynczych fraz w zewnętrznych sprawdzarkach. Pozycje zmieniają się każdego dnia, a wyniki wyszukiwania są personalizowane dla użytkowników. Jeśli chcesz sprawdzać pojedyncze pozycje – rób to w Search Console, które wskaże średnią pozycję dla wszystkich wyświetleń3.
2. Widoczność organiczna
Widoczność organiczna to liczba słów kluczowych, dla których wyświetla się Twoja strona. Możesz ją badać w Senuto.
Oczekiwanym efektem będzie tu stopniowy wzrost widoczności pomimo aktualizacji algorytmów Google – te mogą wpływać na wahania, lecz generalny trend powinien być rosnący. Martwić powinny Cię nie tylko spadki, ale również brak większych zmian.
3. Liczba domen referujących
Jeśli umowa na SEO zawiera pozyskiwanie linków (nie w każdym przypadku będzie to konieczność, zwłaszcza gdy masz już silną, rozpoznawalną markę, która udostępniana jest przez użytkowników naturalnie) to zmiany w profilu linków weryfikuj w narzędziu typu Ahrefs.
4. Wzrost konwersji i sprzedaży
Bezpośrednim celem pozycjonowania zawsze powinna być Twoja sprzedaż. Liczbę konwersji możesz mierzyć za pomocą konfiguracji celów w Google Analytics lub wewnętrznego CRMa (lecz ten będzie mniej precyzyjny, gdy chodzi o ustalenie źródła konwersji).
Duża liczba narzędzi wymienionych we wpisie to narzędzia płatne (poza GSC i GA). Z tego względu zadbaj o to, by osoba zajmująca się SEO dostarczyła Ci wszelkie tego typu dane (lub zainwestuj w narzędzia).
Pozycjonowanie sklepów internetowych, a pozycjonowanie strony
Choć założenia pozycjonowania są dość podobne niezależnie od rodzaju strony to w praktyce inaczej wygląda strategia SEO dla strony usługowej czy bloga, a inaczej dla e-commerce. Obejrzyj poniższe materiały dodatkowe i uzupełnij wiedzę o SEO dla e-commerce!
Jak pozycjonować sklep internetowy? Przygody Przedsiębiorców. [VIDEO]
Analiza obecnej sytuacji sklepu w Google i sposoby na szybkie wzrosty [VIDEO]
Pozycjonowanie dotyczy nie tylko strony internetowej!
Już na przykładzie sklepów internetowych widzisz, że strategia dla nich może zdecydowanie różnić się od bloga czy strony usługowej lub lokalnej. Zobacz zatem poniższą listę materiałów dodatkowych:
1. Pozycjonowanie lokalne
Pozycjonowanie lokalne będzie wiązało się nie tylko z działaniami dla strony internetowej, ale również z pracą z wizytówką (lub wizytówkami) Google Moja Firma. Dowiedz się więcej w poniższym poradniku:
2. Pozycjonowanie bloga
Celem pozycjonowania bloga internetowego jest wykorzystanie bogactwa jego treści w taki sposób, by monetyzować pozyskany ruch (za pomocą afiliacji, sprzedaży artykułów sponsorowanych czy reklam). O tym, jak pozycjonować bloga przeczytasz w mojej książce „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych„.
O SEO dla blogów opowiadałam także podczas warsztatu na konferencji Influencers Live (zobacz materiały), a także w marketingowym talk show „SEO Kawka”, którego nagranie możesz zobaczyć poniżej.
3. Pozycjonowanie w YouTube
Jeśli tworzysz treści video to musisz zadbać nie tylko o ich poprawne osadzenie na stronie internetowej, ale także o odpowiednią optymalizację kanału YouTube. Przeczytaj o niej w poniższym poradniku:
4. Pozycjonowanie podcastów
A może prowadzisz podcast? Nie zapomnij o jego poprawnym osadzeniu na stronie i optymalizacji pod kątem SEO. Przeczytaj poniższy poradnik:
Jak już pewnie widzisz, podstawą jest dobranie indywidualne strategii, dostosowanej do wszelkich podejmowanych przez Ciebie działań. Zastanawiasz się, jak to zrobić?
Pozycjonowanie strony – ten kurs SEO może Cię zainteresować!
Jeśli chcesz poszerzyć wiedzę o SEO, wraz z zespołem Fox Strategy, agencji, którą prowadzę, przygotowaliśmy dla Ciebie Sprytny Kurs SEO, który przeprowadzi Cię przez proces pozycjonowania strony w Google:
- Ponad 20 godzin wiedzy dostępnej kiedy i gdzie chcesz,
zwieńczonej certyfikatem ukończenia kursu. - 15 modułów kursu + BONUS.
- Szkolenie dla osób początkujących i średniozaawansowanych, przygotowane i poprowadzone przez 6 doświadczonych Specjalistów.
- Nasz premierowy kurs w atrakcyjnej cenie: 499 zł brutto.
- https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland
- https://backlinko.com/google-ranking-factors
- W Google Search Console odbywa się próbkowanie danych, więc „wszystkie wyświetlenia” stanowią pewne uproszczenie. Niemniej jednak w GSC znajdą się dane ze zdecydowanej większości, a czasem wręcz niemalże wszystkich wyświetleń. A to już wystarczająco, by traktować dane jako o wiele bardziej miarodajne, niż te w zewnętrznych sprawdzarkach pozycji.