Moda na podcasty trwa w najlepsze i trudno się temu dziwić – podcasty pozwalają swojemu słuchaczowi podwójnie wykorzystać dostępny mu czas i przy okazji żmudnych i powtarzalnych czynności poszerzyć swoją wiedzę na dany temat czy po prostu: rozerwać się.
Jeśli w ramach swojej działalności planujesz lub nagrywasz podcast, ten artykuł jest dla Ciebie. Przeprowadzę Cię pokrótce przez podstawy SEO dla Twojego podcastu.
Myślisz o nagrywaniu podcastu? Zobacz kurs PodcastPro, który przygotował Marek Jankowski (Mała Wielka Firma, Soloprzedsiębiorca), „Ojciec Chrzestny” mojego zainteresowania SEO dla podcastów.
W kursie Marka znajdziesz również bonusowy moduł o SEO dla podcastów, który wspólnie przygotowaliśmy.
Zobacz również wywiad o SEO podcastu, którego udzieliłam Marcinowi Hinzowi z nadajesz.online.
SEO dla podcastu – omawiane zagadnienia
Analiza słów kluczowych dla podcastu
Pierwszym, podstawowym krokiem w SEO dla podcastów (zarówno w kontekście Google Podcasts, jak i obecności w wyszukiwarce Google) jest dobór słów kluczowych.
Jak w przypadku Twojej strony internetowej: źle lub pobieżnie przeprowadzona analiza, może przekreślić szanse kolejnego odcinka na pozyskanie nowych słuchaczy i subskrybentów z wyszukiwarki – już dobrze o tym wiesz znając specyfikę działań SEO.
Co ważne Google tworzy ranking wyszukiwania podcastów na podstawie między innymi zawartości słów kluczowych… w nagraniu. Choć dziś jeszcze trudno uwierzyć w to na rynku polskim, to jest to element, który należy uwzględnić w strategii SEO już dziś, by czerpać z niego w przyszłości.
Analiza słów kluczowych dla podcastu będzie różnić się jedynie sposobem poszukiwania informacji. Wciąż korzystać będziemy z Keyword Plannera lub innego narzędzia do analizy słów kluczowych.
Dla podcastu dobierz:
- frazy związane z podcastami (zawierające słowa „podcast”, „audycja”)
- słowa związane z planowaną zawartością nagrania (typu „coaching w biznesie”).
Zwróć również uwagę na to, że słowo mówione, często będzie bardziej precyzyjne, a przez to rzadziej wyszukiwane. Dywersyfikuj zatem wybrane słowa kluczowe pod kątem ich konkurencyjności i popularności. Nie zapomnij przy tym o unikaniu zjawiska kanibalizacji.
Strona internetowa podcastu
Twój podcast powinien mieć stronę internetową. Może to być również dedykowana sekcja na Twojej stronie personalnej czy blogu.
Jeśli zdecydujesz się na powiązanie strony/bloga z podcastem, pamiętaj, by nie dopuścić do kanibalizacji pomiędzy treściami bloga, a odcinkami podcastu.
Zadbaj również o to, by w Ustawieniach Rank Math włączyć moduł podcastowy:
Wypełnij w ustawieniach nazwę podcastu, jego opis, główne zdjęcie, kategorię, swoje dane kontaktowe i informacje o prawach autorskich.
Tak wypełniony moduł sprawi, że:
- strona zostanie obudowana danymi strukturalnymi,
- dla wpisów (lub ich konkretnej kategorii, jeśli łączysz bloga ze stroną podcastu) pojawi się możliwość zastosowania danych PodcastEpisode,
- Rank Math utworzy dla Ciebie kanał RSS z odcinkami podcastu, który później możesz wykorzystać przy publikacji podcastu w platformach.
Podstrony odcinków
Każdy odcinek podcastu, który nagrasz, powinien znaleźć się również na Twojej stronie internetowej – w formie dedykowanej danemu odcinkowi podcastu wpisu. Podczas optymalizacji podstrony, na której zawrzesz odcinek, zwróć uwagę na następujące elemeny.
Nazwa odcinka
Nagłówek H1 powinien być spójny z tytułem odcinka i ewentualnie odrobinę go rozbudowywać, stąd już przy opracowywaniu koncepcji nagrania, zastanów się, czy możesz w naturalny sposób zawrzeć słowo kluczowe w jego nazwie. Jednak nic na siłę – sugeruj się przede wszystkim dobrem potencjalnego słuchacza, dopiero potem SEO.
Jeśli zapraszasz do programu Gościa o rozpoznawalnej marce osobistej, koniecznie uwzględnij imię i nazwisko w nazwie odcinka, by dotrzeć również do fanów osoby, z którą przeprowadzasz wywiad.
Transkrypcja
Ważnym, a może i najważniejszym elementem podstrony podcastu jest jego transkrypcja. Podnosi ona wartość podstrony pod kątem SEO i pozwala na zapoznanie się z zawartością odcinka użytkownikom, którzy nie chcą, bądź nie mają czasu przesłuchać całości.
Transkrypcję warto podzielić na intuicyjne sekcje, których nazwy (niewystępujące wprost w odcinku) znajdą się w nagłówkach H2… H6. Nazwy sekcji są elementem, za pomocą którego możesz dodatkowo podnieść zawartość słów kluczowych na podstronie, jeśli odpowiednio je zoptymalizujesz pod kątem SEO.
Automatycznej transkrypcji odcinka dokonasz na przykład w narzędziu typu Happy Scribe.
Ekspozycja ważnych elementów powyżej linii scrollowania
Podstrona odcinka może zapewnić Ci nowych słuchaczy. Ze względów użytecznościowych, zadbaj o to, by ponad linią scrollowania (above the fold) znalazły się najważniejsze elementy:
- nazwa podcastu (H1),
- krótki opis podcastu (2-3 zdania podsumowania, o czym jest odcinek),
- możliwość subskrypcji kanału,
- odtwarzacz podcastu,
- ewentualny zapis do newslettera.
Hosting podcastu
Zadbaj o stabilny hosting podcastu. Teoretycznie możesz użyć hostingu, na którym masz również stronę, ale musisz wiedzieć, że to wiąże się z problemami. Podcasty zajmują więcej miejsca niż standardowe media, stąd ich odtwarzanie z serwera o przepustowości niedostosowanej do podcastów może skończyć się lagami i w konsekwencji utratą słuchacza.
Istnieje szereg możliwych rozwiązań hostingowych – przykładem jest Spreaker, który następnie może dystrybuować Twoje odcinki do platform podcastowych za pomocą własnego, dedykowanego feeda RSS.
Optymalizacja podcastu w platformach
Gdy chodzi o optymalizację na poszczególnych platformach przyjmij, że warto:
- dodać słowa kluczowe do nazwy podcastu,
- przygotować dedykowany opis podcastu,
- zadbać o przyjazną SEO nazwę autora podcastu (ale bez upychania słów kluczowych na siłę),
- wykorzystać możliwości linkowania w obrębie każdej z platform
- regularnie prosić słuchaczy o opinie, które istotnie wpływają na ranking platform podcastowych,
Choć czynniki rankingowe w platformach podcastowych będą odrobinę się różnić (przykładowo w Apple Podcast opis nie jest czynnikiem rankingowym w przeciwieństwie do Google Podcasts) powyższe zasady połączone z optymalizacją strony będą zupełnie wystarczające, by ułatwić Twojemu podcastowi zaistnienie w wynikach wyszukiwania i rankowanie w wyszukiwarkach platform podcastowych.
Jeśli podcast nagrywasz nie tylko w formie audio, ale także video, warto go publikować także na YouTube. Możesz publikować również samo audio (w przetworzeniu audio na przyjazne dla oka video może pomóc narzędzie Headliner), lecz mało interaktywne video emitowane w ten sposób, prawdopodobnie doprowadzi do gorszych wyników samego kanału (czynniki behawioralne mają na YouTube spore znaczenie).
Skoro o Twojej aktywności na YouTube mowa, przeczytaj również Podstawy YouTube SEO. Pozycjonowanie w YouTube.
Pobierz wizualizację procesu SEO dla podcastów
Interesuje Cię temat Podcast SEO?
Sprawdź tę książkę!
O YouTube SEO przeczytasz także w mojej najnowszej książce „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych” (Wydawnictwo Helion).