Google My Business. Jak wypełnić wizytówkę w Google Moja Firma?
Google My Business. Jak wypełnić wizytówkę w Google Moja Firma?

Google My Business. Jak wypełnić wizytówkę w Google Moja Firma?

Na start:

Google My Business, czyli wizytówka firmowa widoczna w Google Maps, częściej bywa kojarzona z większymi, posiadającymi adres stacjonarny firmami. To ich oczywiste zastosowanie. Warto jednak wiedzieć, że wizytówka w Google Moja Firma, z powodzeniem sprawdza się także w przypadku marek osobistych.

Wizytówka Google My Business (zwana również wizytówką w Google Maps / Google Moja Firma / GMB / GMF), wyświetlająca się w wyszukiwarce na słowa kluczowe powiązane z Twoim imieniem i nazwiskiem lub nazwą firmy i jej usługami, może z jednej strony być istotną wskazówką dla Twoich potencjalnych klientów, a z drugiej przykuwającym wzrok bocznym panelem wyniku wyszukiwania. Dlatego nie czekaj i przeczytaj, jak założyć wizytówkę w Google Moja Firma!

Google My Business. Jak wypełnić wizytówkę w Google Moja Firma?

Podgląd wizytówki w Google My Business dla mojej marki osobistej

O ile obecność firm w Google Moja Firma jest oczywista, to przyznaję, że dbając o swój personal branding, sama zapomniałam o obecności w Google My Business. Założyłam, że wystarczy, aby w mapach występowała wizytówka mojej głównej firmy – Fox Strategy. I to był błąd.

O konieczności konfiguracji personalnej wizytówki Google Moja Firma przekonałam się dopiero wtedy, gdy po wydaniu pierwszych dwóch książek kucharskich (ze względu na pandemiczne opóźnienia w druku, ich premiery dzieliły zaledwie dwa miesiące), wyniki wyszukiwania zapełniły się licznymi ofertami księgarni internetowych, reklamami i porównywarkami cenowymi, czyli stronami o wiele mocniejszymi, niż mój personalny one-page czy blog.

Po dodaniu do tego zmiany nazwiska na podwójne (zaledwie chwilę później), moje dotychczas zadbane wyniki wyszukiwania, wypełnione przez strony personalne i kanały social media, zostały opanowane przez strony zdecydowanie mniej przeze mnie pożądane.

Wizytówka GMB (zwana wizytówką w Google Maps / Google Moja Firma / Google My Business) była naturalnym wyjściem z sytuacji, ale czas weryfikacji profilu i oczekiwania na zajmowanie pozycji w wyszukiwarce, znacznie przedłużył okres istnienia dość chaotycznego wyniku wyszukiwania.

Również Ty możesz mierzyć się z podobnymi wyzwaniami. Wydarzy się to:

  • gdy Twoja marka zacznie rosnąć i pojawiać się na innych stronach internetowych w sposób, którego nie możesz już kontrolować,
  • gdy nie jesteś jedyną osobą o danym imieniu i nazwisku lub nazwie firmy,
  • gdy po prostu zmienisz nazwisko lub przejdziesz rebranding.

Dlatego zadbaj o swoją wizytówkę już teraz. Poniżej znajdziesz listę elementów, które warto wypełnić i na bieżąco kontrolować.

Jak założyć i konfigurować wizytówkę Google My Business?

Profil firmy w Google założysz na stronie business.google.com (jak przy wielu usługach, musisz posiadać konto Google). Pierwsze jej elementy konfigurować będziesz właśnie na tej stronie. Po utworzeniu wizytówki Google Moja Firma, dalej wypełniać ją będziesz z poziomu panelu zarządzania wizytówką w wynikach wyszukiwania:

Google My Business - panel edycji Google Moja Firma

Google My Business logowanie: panel zarządzania wizytówką Google Moja Firma

Wiesz już, jak założyć wizytówkę Google Moja Firma, teraz czeka nas pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma.

Twoja wizytówka w Google Moja Firma – te pola wypełnij!

Nazwa firmy

Użyj nazwy powiązanej z Twoją marką osobistą lub firmą. Może to być po prostu Twoje imię i nazwisko, może to być marka, która występuje na Twojej stronie internetowej, w materiałach prasowych i reklamowych.

Jak zauważysz, w mojej wizytówce, oprócz imienia i nazwiska znalazło się emoji oraz informacja o tym, że jestem ekspertką SEO i autorką książek. To nie jest standardowo rekomendowane rozwiązanie i o ile tak rozbudowana nazwa nie ma biznesowego uzasadnienia w Twoim przypadku, może nie przejść weryfikacji w Google lub w późniejszym czasie zostać zmieniona na podstawie sugestii użytkowników wyszukiwarki.

Kategoria działalności

W ramach wizytówki możesz wskazać jedną główną i do 9 dodatkowych kategorii z predefiniowanej puli. Prawdopodobnie nie będą one idealnie wpasowywać się w Twoją aktywność. Wybierz zatem te, które w Twojej ocenie są najbliższe prawdzie.

W moim przypadku sprawdziło się dość nietypowe połączenie kategorii głównej „Doradca marketingowy” z kategoriami dodatkowymi: Projektowanie stron www, Agencja marketingowa, Szkoła kucharska i Wydawnictwo.

W ramach każdej kategorii warto w kolejnym etapie stworzyć adekwatne usługi, doprecyzowujące sposób realizacji danej działalności.

Lokalizacja firmy

Podczas konfigurowania lokalizacji wizytówki do wyboru masz dwie opcje:

  • Dodanie adresu fizycznego, którą klienci mogą odwiedzić (wymagane w niektórych kategoriach działalności),
  • Dodanie adresu korespondencyjnego, który będzie niewidoczny dla użytkowników wyszukiwarki (dostępne tylko dla niektórych kategorii działalności) i wskazanie jedynie regionu, w którym działa firma.

W zależności od specyfiki Twojej działalności, wybierz najlepszą dla siebie możliwość. Pamiętaj przy tym, że adres fizyczny nie musi oznaczać siedziby firmy. Może to być miejsce, w którym często odbywasz spotkania i jesteś w stanie odebrać korespondencję. W moim przypadku sprawdził się tu adres biura Fox Strategy.

Obsługiwany obszar

Obsługiwany obszar to ustawienie opcjonalne, wskazujące na lokalizacje, którym dedykujesz swoje usługi. Wypełnienie ma sens w sytuacji, gdy Twoja działalność ogranicza się do jednej dzielnicy, miasta czy kraju.

W przeciwnym wypadku pozostaw to pole puste lub wybierz wszystkie kraje, z którymi jesteś w stanie się komunikować.

Numer telefonu

W dalszym kroku podaj numer telefonu, który będzie dostępny dla użytkowników wyszukiwarki do kontaktu. W razie potrzeby możesz pominąć to pole.

Adres strony www

Aby czerpać jak najwięcej korzyści z wizytówki Google, powiąż wizytówkę ze swoją stroną www. Wskaż jej adres w tym polu.

– Etap weryfikacji wizytówki Google My Business –

Po wypełnieniu powyższych danych, z dużym prawdopodobieństwem Google poprosi Cię o odebranie kodu pin pod Twoim adresem korespondencyjnym. Powinien on dotrzeć do Ciebie w ciągu 14 dni i być ważny kolejnych 30 dni.

Do momentu weryfikacji nie ma potrzeby wprowadzania żadnych dodatkowych zmian – wizytówka nie będzie wyświetlać się w wynikach wyszukiwania.

Zdjęcia

Po weryfikacji wizytówki wprowadź zdjęcia w formacie jpg lub png, które odzwierciedlają Twoją markę:

  • Zdjęcie główne widoczne w wynikach wyszukiwania,
  • Logo widoczne z boku nazwy firmy i w jej aktywności,
  • Zdjęcia dodatkowe, wskazujące przedmiot Twojej działalności (mogą to być zdjęcia biura, zdjęcia Twojej osoby, Twoich produktów).

Godziny otwarcia

Wskaż godziny, w których można się z Tobą skontaktować. Nie jest to ustawienie obowiązkowe, lecz niewątpliwie pomaga w ustaleniu ram kontaktu ze strony użytkowników wyszukiwarki.

Docelowo możesz również ustawić dostępność w dniach świątecznych, a także wskazać dodatkowe informacje związane z godzinami otwarcia charakterystycznymi dla Twojej działalności.

Rezerwacja (wyświetlane w Google Moja Firma jako Wizyty)

Oprócz adresu strony internetowej, w sekcji rezerwacji warto wskazać dodatkowe adresy, pod którymi można się z Tobą umówić. Sprawdzi się tu link do e-konsultacji, kalendarza online czy po prostu zakładki kontakt.

To też dobra okazja, by wskazać zakładki kontaktu lub rezerwacji z innych strony personalnych (jeśli prowadzisz ich więcej, niż jedną).

Opis

Opis wizytówki to pole na 750 znaków, w którym możesz opowiedzieć trochę więcej o swojej działalności. Nie zaszkodzi, by był zoptymalizowany pod kątem SEO, lecz priorytetem powinna być wartość użytecznościowa i sprzedażowa treści.

Dodatkowe atrybuty Google My Business

W ustawieniach profilu znajdziesz również szereg atrybutów, po których wyborze wizytówka może otrzymać dodatkowe oznaczenia graficzne lub tekstowe – zarówno w wynikach wyszukiwania czy mapach, jak i pozostałych usługach Google.

Dzielą się one na:

  • Podane przez firmę w tym „Prezentuje się jako firma należąca do kobiety”.
  • Dostępne opcje w tym „Oferuje wizyty online”
  • Klienci w tym „Przyjazne dla osób LGBTQ+”
  • Planowanie w tym „Wymagane umówienie wizyty”
  • Pomoc w nagłych wypadkach w tym „Zatrudnia uchodźców”
  • Udogodnienia, w tym „Ma toaletę unisex”
  • Ułatwienia dostępu, w tym „Dostępne miejsce na wózek inwalidzki” oraz „Dostępna toaleta dla osób poruszających się na wózku”

Opcje dodatkowe najmocniej zmieniają się w czasie ze względu na bieżące wydarzenia społeczne i polityczne – warto je obserwować i aktualizować.

Usługi

Gdy skonfigurujesz wszystkie kategorie działalności, do każdej z nich będziesz mógł_a dodać usługi, które doprecyzują Twoją ofertę. Do wyboru masz zarówno usługi predefiniowane, jak i niestandardowe, które wprowadzisz ręcznie.

Nazwa niestandardowej usługi może w chwili obecnej zawierać do 120 znaków.

W dalszym etapie, podczas edycji usług możesz opcjonalnie wskazać jej cenę oraz opis do 300 znaków.

Opinie w Google My Business

Opinie o Twojej marce to element, na który masz pośredni wpływ.
Oceny w GMB wyrażane są w formie „gwiazdek” w skali od 1 do 5. Może towarzyszyć im opisowa recenzja oraz zdjęcia od użytkowników.
Poproś swoich klientów o dodanie oceny i recenzji o Waszej współpracy — będą później wpływały na siłę Twojego profilu i jego widoczność w wynikach wyszukiwania.
Na każdą opisową recenzję staraj się również odpowiedzieć w kulturalny sposób, niezależnie od tego, czy ma ona charakter pozytywny, czy negatywny – to również będzie wpływać na Twój wizerunek.

Ciekawy poradnik, jak pozyskiwać opinie znajdziesz również w Centrum Pomocy profilu firmy w Google.

Produkty

Szczególnie wartą uwagi sekcją są Produkty. Widoczne zarówno w podglądzie wizytówki w wynikach wyszukiwania, jak i w formie okienka popup, ukazującego się po kliknięciu użytkownika w sekcję.

Produkty możesz podzielić na intuicyjne kategorie, szczegółowo opisać oraz wskazać link do strony zawierającej więcej informacji na ich temat.

W sekcji Produkty mogą znaleźć się Twoje wycenione usługi, produkty online czy fizyczne i tak dalej. Przykład niżej.

Produkty w Google My Business - przykładowe wypełnienie

Widok produktów i ich kategorii w Google My Business

Każdy produkt powinien zawierać:

  • Nazwę (do 58 znaków)
  • Kategorię (możesz ją utworzyć wcześniej lub nazwać na etapie tworzenia lub edycji produktu)
  • Cenę produktu (opcjonalnie)
  • Opis produktu do 1000 znaków (opcjonalnie)
  • Zdjęcie (z mojego doświadczenia najlepiej sprawdzają się tu grafiki o wymiarach 1480x1000px, które nie są następnie przycinane przycinane przez Google podczas tworzenia podglądu).

Aktualizacje w Google Moja Firma

Na koniec warto zwrócić uwagę również na sekcję Aktualizacji, w której możesz informować o bieżących wydarzeniach w Twojej firmie.

To dobry kanał komunikacji z potencjalnymi klientami i dodatkowe miejsce na reklamę, nie zapomnij go wykorzystać.

Aktualizacje w Google My Business - przykładowe wypełnienie

Podgląd aktualizacji w wizytówce Google My Business

Podczas publikowania aktualizacji dodaj:

  • opis do 1500 znaków,
  • przycisk o wybranej treści i linku (opcjonalnie),
  • zdjęcie (z mojego doświadczenia najlepiej sprawdzają się tu grafiki o wymiarach 1170x650px, które nie są następnie przez Google przycinane podczas tworzenia podglądu).

Gdy zakończysz działania w Google Moja Firma możesz zweryfikować siłę swojego profilu i na postawie wyniku ocenić, czy w Twojej wizytówce warto dodać jakiekolwiek inne informacje. Powodzenia!

Siła profilu Google Moja Firma

Wizytówka Google – ocena siły profilu w Google Moja Firma

Wizytówka w Google My Business – najczęściej zadawane pytania

Czy dodanie firmy do Google Maps jest darmowe?

Tak, dodanie wizytówki Google My Business, a przez to dodanie firmy do Google Maps jest darmowe.

Ile kosztuje wizytówka w Google Maps?

Założenie i prowadzenie wizytówki Google Moja Firma (która wyświetla się w Google Maps) z założenia jest BEZPŁATNE. Nie wiąże się z żadnymi opłatami czy subskrypcjami.

Przy samodzielnym wypełnieniu Wizytówki Google Maps, jedynym kosztem prowadzenia wizytówki jest Twój czas.

Ile trwa weryfikacja wizytówki Google Moja Firma?

Czas weryfikacji jest zależny od tego, czy odbywa się za pomocą kartki pocztowej z kodem pin. Zwyczajowo jednak jest ona wysyłana dość szybko i cały proces weryfikacji nie trwa dłużej, niż dwa tygodnie.

Temat Google Moja Firma Cię zainteresował?

Sprawdź tę książkę!

Google My Business. Jak wypełnić wizytówkę w Google Moja Firma?

O personal brandingu w Google, Google My Business i podstawach SERM, przeczytasz więcej w mojej najnowszej książce „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych” (Wydawnictwo Helion).

Potrzebujesz pomocy w konfiguracji wizytówki?

Zobacz opinię mojej klientki, Agaty Sylwestrzak, dla której konfigurowałam wizytówkę Google My Business salonu kosmetycznego Hi Beauty.

Konfiguracja wizytówki Google My Business - rekomendacja

Mogę pomóc i Tobie!

UdostępnijFacebookX
Avatar of Ewelina Podrez-Siama
Napisane przez
Ewelina Podrez-Siama
Dołącz do dyskusji

Poznajmy się

Avatar of Ewelina Podrez-Siama

Ewelina Podrez-Siama

Ekspert SEO, specjalistka ASO i założycielka Fox Strategy

Od 15 lat stawiam na strategiczne podejście, nieszablonowe rozwiązania i zwrot z inwestycji w SEO.

Szkolę i jestem prelegentką na licznych wydarzeniach branżowych. Opowiadam nie tylko o skutecznej strategii SEO, ale również o budowie kultury organizacyjnej w samoorganizującym się zespole. Współpracuję z takimi markami jak Allegro, mBank, PayU czy Media Senior.

Jestem blogerką, autorką bestsellerowych książek kucharskich, a także cieszącej się statusem wydawniczego bestsellera książki "SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych".

Spotkajmy się