Jeśli prowadzisz lub planujesz prowadzić własny kanał YouTube, nie możesz zapomnieć o jego optymalizacji pod kątem SEO. Poniżej kilka zasad, które pomogą Ci wykorzystać potencjał kanału w wyszukiwarce Google i YouTube’a i odpowiedzą na pytanie: jak pozycjonować na YouTube?
YouTube SEO – omawiane zagadnienia
Analiza słów kluczowych
Analizy słów kluczowych dla YouTube nadal możesz dokonać w standardowych narzędziach, lecz tak jak w przypadku podcastów, bardziej pokażą Ci one generalne trendy niż wyniki dla konkretnej platformy, w tym przypadku YouTube’a.
Doskonałym narzędziem dedykowanym SEO na YouTube i analizie słów kluczowych w wyszukiwarce YouTube jest https://keywordtool.io/youtube. Niestety – wymaga ono inwestycji na poziomie kilkudziesięciu dolarów miesięcznie, co z pewnością nie opłaci się początkującemu kanałowi, czy specjaliście ten kanał wspierającemu. Jeśli jesteś w takiej sytuacji – zacznij od standardowej analizy fraz w Keyword Plannerze, Senuto czy Ahrefs.
Do analizy słów kluczowych i pracy z YouTube SEO przydadzą Ci się również:
- narzędzie Keywords Everywhere,
- plugin Chrome vidIQ Vision for YouTube
Na bazie dobranych (dla samego kanału, jak i jego poszczególnych odcinków) słów kluczowych, możemy przejść do optymalizacji poszczególnych pól.
YouTube SEO – optymalizacja kanału
Myśląc o YouTube SEO, w przypadku strony kanału zwróć uwagę na następujące elementy:
Nazwa kanału
W nazwie kanału zawrzyj nazwę swojej marki. Jeśli tematyka Twojego kanału będzie wskazywać na konkretne działania czy tematy – możesz tu wprowadzić słowa kluczowe.
Na przykładzie mojego kanału (którego formalnie nie prowadzę, ale posłuży nam jako inspiracja) może to być na przykład:
Ewelina Podrez-Siama | SEO & Marketing online 📈
Niestandardowy adres URL
Oprócz adresu URL kanału, możesz dodać adres niestandardowy, który będzie bardziej przyjazny dla użytkowników, niż domyślny przypadkowy ciąg znaków – zrób to. Może to być nazwa Twojej marki osobistej czy łatwy do zapamiętania skrót. W adresie URL możesz zawrzeć słowo kluczowe, ale pamiętaj by był on możliwie krótki i intuicyjny.
Opis
Przygotuj także unikalny opis zawierający słowa kluczowe dobrane do strony głównej kanału. Może on zawierać do 1000 znaków, w tym emoji.
Jeśli planujesz publikację w więcej niż jednym języku, nie zapomnij dodać tłumaczenia opisu za pomocą funkcji „+Dodaj język”.
Linki
W ustawieniach kanału możesz dodać do 6 linków wraz z ich tytułami – nie zapomnij o tym. W miarę wzrostu popularności kanału linki te mogą stać się źródłem dodatkowego ruchu. Odpowiednio skonfigurowane w ustawieniach kanału, będą także wyświetlać się przy zdjęciu w tle, jak na grafice poniżej.
Ikona i zdjęcie w tle
Zadbaj także o dodanie ikony i zdjęcia w tle, które będą ważnym elementem Twojego marketingu. Sama ikona może wpływać również na CTR podczas Twojej aktywności w YouTube.
O ile ikona powinna być po prostu kwadratowa to ze zdjęciem w tle jest trochę więcej pracy. Standardowe wymiary zdjęcia w tle to minimum 2048 × 1152 px i maksimum 2560×1440 px. Natomiast obszar bezpieczny (czyli ten, który wyświetli się na wszystkich urządzeniach) to 1235 × 338 px (idealny środek grafiki). Pamiętaj o tym planując zawartość banera.
Zwiastun
Prowadząc aktywne działania w Youtube, nie zapomnij również przygotować zwiastuna kanału – video, które będzie witać odbiorców na Twoim kanale. To ważny element użytecznościowy, który pozwoli Cię poznać i zatrzyma użytkowników na dłużej.
Playlisty
Playlisty, które będą wyświetlać się na stronie głównej kanału, zaprezentują Twoje najlepsze materiały i zachęcą odbiorców do ich obejrzenia. Przygotuj playlisty tematyczne i zachęć użytkowników do poznania tych video, które są dla Ciebie najważniejsze.
Jeśli playlisty grupują tematycznie filmy, dobierz do nich słowa kluczowe, a następnie zawrzyj je w nazwie playlisty.
Jeśli nie prowadzisz kanału, ale pojawiasz się w video innych influencerów, nadal warto playlisty (i sam kanał utworzyć). Choćby po to, by budować swoją markę osobistą i zachęcać do poznania pozostałych materiałów czy kliknięcia w linki przy grafice w tle.
W prezentowanych playlistach możesz dodać filmy z innych kanałów, co oczywiście nie będzie najlepszym rozwiązaniem, gdy Twoim celem jest zatrzymanie odbiorcy na prowadzonym profilu.
YouTube SEO – optymalizacja poszczególnych filmów
Elementy marketingowe mamy za sobą. Przejdźmy zatem do optymalizacji konkretnych filmów, które na YouTube mają szansę zyskać najwięcej i wpłyną znacząco na Twoje YouTube SEO.
Nazwa pliku
Tak jak w przypadku zdjęć (gdy mowa o stronie www), tak w przypadku nazw plików video, postaraj się uwzględnić dobrane do filmu najważniejsze słowo kluczowe w nazwie pliku.
Tytuł
W tytule filmu zawrzyj od 1 do 3 słów kluczowych, które zostały dla niego dobrane. Tytuł jest istotnym czynnikiem rankingowym w wyszukiwarce YouTube.
Opis
Każdy film posiada miejsce na dedykowany opis. W tych 5 000 znaków umieść:
- Dobrane dla filmu słowa kluczowe,
- Marketingową zachętę do obejrzenia zawartości nagrania,
- Linki do materiałów uzupełniających
- W miarę możliwości również: sygnatury czasowe, które będą dodatkowym polem do umieszczenia słów kluczowych, ale również sprawią, że poruszanie się po filmie będzie bardziej intuicyjne,
Z punktu widzenia SEO warto, aby najważniejsze frazy, a także najważniejszy link pojawiły się w pierwszych 100-120 znakach opisu (przed przyciskiem „Pokaż więcej”).
Tagi
Do każdego filmu możesz dodać tagi na łącznie 500 znaków. Z jednej strony warto tu dodać tagi generyczne, jak na przykład „biznes”, ale z drugiej nie zapominaj o wypełnieniu tej sekcji również słowami kluczowymi.
Napisy
Także napisy będą zwiększały szansę na pozyskanie dodatkowych zasięgów, zwłaszcza, że podczas nagrania prawdopodobnie użyjesz słów kluczowych (a to pomoże algorytmom YouTube je zauważyć).
Ważną zaletą stosowania napisów jest również możliwość dotarcia do osób niesłyszących. Jeśli masz taką możliwość, każdorazowo dodawaj napisy podczas publikacji w YouTube Studio.
Miniatura
Dodając film, nie zapomnij również o przyjaznej miniaturze o rekomendowanych wymiarach 1920 x 1080 px (proporcje 16:9). Sama grafika również w nazwie może zawierać słowo kluczowe.
Karty i ekrany końcowe
Przy każdym filmie zadbaj również o:
- karty w trakcie nagrania
- ekrany końcowe, które zatrzymają Twojego odbiorcę na dłużej – może to być zachęta do subskrypcji kanału, dodatkowy link czy playlista.
Interesuje Cię temat YouTube SEO?
Sprawdź tę książkę!
O YouTube SEO przeczytasz także w mojej najnowszej książce „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych” (Wydawnictwo Helion).